VAŘÍME KOMPOT
10.02.2016 19:34Při podzimních týdenních tématech jsme se seznamovali se základními charakteristickými znaky podzimu –jak se mění počasí, zkracuje se den a prodlužuje noc, jak se na zimu připravují zvířata, kdo a proč odletěl do teplých krajin, jak a kam ukládáme dary přírody – ovoce a zeleninu. Slíbili jsme si, že si po vánocích vyrobíme „nasušíme“ ke zdravému mlsání křížaly z hrušek a uvaříme kompot ze sladkých jablíček. Děti si hrušky omyly, osušily, paní učitelka vykrájela jadřince a děti si hrušky nakrájely na tenčí plátky a uložily do sušičky, pravidelně jsme sušení kontrolovali ochutnáváním. Hrušek se urodilo dost, tak jsme si také pochutnávali na čerstvém ovoci z chladného sklepa. Při přípravě jablečného kompotu jsme si vyprávěli, co všechno lze z jablíček vyrobit, vnímali jsme ovoce všemi smysly – tvar, krásné zbarvení, chuť. Děti jablka krájely na čtvrtiny, při práci jsme si vzpomněli, jak jsme si některé geometrické tvary rozdělovali na stejné díly (čtvrtiny) a to kruh, čtverec a obdélník, a který geometrický tvar nám nešel rozdělit na čtvrtky svislou a vodorovnou čarou. K nakrájeným jablíčkům jsme přidali skořici, hřebíček, vodu a dali vařit. Některé děti se domáhaly oslazení kompotu cukrem asi tak, jak to viděly doma u maminky či babičky. Snažila jsem se je přesvědčit, že jablka sladit nebudeme, protože v létě bylo hodně teplo a sucho a jablíčka mají velkou sladkost v sobě, proto není potřeba je sladit. Děti si samy nakládaly kompot do misek a měly radost, že si chutnou zdravou sladkost vyrobily samy a byla jsem ráda, když jsem při jejich štěbetání zaslechla: „No fakt je to sladký i bez cukru!!!“
———
Zpět