KDO ŽIJE V PŮDĚ

Poly si vyšla po dešti na zahradu. Jak se tak procházela po chodníčku, všimla si, že je na povrchu půdy plno žížal.Maminka jí vysvětlila, že žížaly si nevyšly na procházku, ale že je vyplavil déšť, co jim natekl do jejich chodbiček. Poly se také dozvěděla, že jsou v půdě i další broučci, kterým napršelo do domečků.
A tak jsme šli na jaře na školní zahradu také my. A vzali jsme si s sebou lupy, rýč, lopatku, tácek, mističky, skleničky, špachtle a obrázky půdních živočichů, jako je třeba chroust, stonožka, škvor, stinka, slimák, mravenec a samozřejmě žížala. Děti jsme rozdělili do malých skupinek a každý dostal podložku s drnem k pozorování. Každé dítě dostalo lopatičku nebo špachtli, kterou se snažilo propátrat kořenový systém a do mističek a skleniček třídily vše, co našly. Nakonec jsme spočítali, kolik druhů živočichů jsme našli a zaměřili jsme se na tvar těla, počet nohou,...
Podívali jsme se také na rostliny a jejich stavbu - kořen, stonek, listy, květy.Určili jsme si, která část roste pod zemí a prohlédli jsme si ji. Upozornili jsme děti, že to jsou kořeny, kterými rostlina přijímá z půdy živiny. Připomenuli jsme si tak rozmanitost přírody, význam půdy a života v ní.
Děti byly ohromené, co vše v půdě může být a osvojily si tak elementární poznatky o půdě, dokázaly používat pomůcky a lupu a osvojily si schopnost pozorování.
Panenka Poly byla velmi spokojená.

KDO ŽIJE V PŮDĚ

/album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100159-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100205-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100213-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100219-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100832-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100839-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-100845-jpg/ /album/kdo-zije-v-pude/a20170517-101558-jpg/

NEŽIVÉ MATERIÁLY

Poly si hraje na pískovišti a pokouší se s kamarády postavit hrad z písku. Minulý týden jim to nádherně šlo. Postavili krásný, velký hrad zdobený kamínky, se třemi věžemi, nádvořím, hradbami, jeskyní,...Dnes to ale vůbec nejde....Hrad se rozpadá, sype, nedrží a kamínky padají dolů.Poradíme panence Poly, proč to dnes nejde? Ano, správně, písek je moc suchý. Co myslíte, šel by hrad postavit z malých kamínků? Nebo z větších kamenů?Nebo z hlíny? A tak připravila Poly dětem více hromádek z různých materiálů. Větší kameny, drobné kamínky, písek, hlína,....Děti vyslovily svůj názor, ze kterého materiálu se jim bude dobře stavět a proč. Hrad s jeskyní, vysokou věž ? Na závěr si děti navzájem prohlédly své výtvory. Ještě měla Poly k dětem ještě několik otázek - z jakého materiálu se jim nejlépe stavělo, z jakého modelovalo,co by jim pomohlo, aby se lépe stavělo, když je písek suchý? Také tato jarní průzkumná hra byla dětem blízká, zaujala je a Poly je opět mohla pochválit.

 

 

NEŽIVÉ MATERIÁLY

/album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093748-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093758-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093813-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093846-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093905-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093912-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093935-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-093944-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-094009-jpg/ /album/fotogalerie-nas-tridni-projekt-objevujeme-a-poznavame-tajemny-svet-polytechniky/a20170517-094015-jpg/

ČICHOVÉ HRY S PANENKOU POLY

V pátek 24.února přišla k dětem na návštěvu opět panenka Poly. A hned začala vyprávět o kouzelné babiččině zahrádce a domečku, plném bylinek a koření. Potom děti vyzvala, aby si lehly na koberec se zavřenýma očima a hádaly vůni, kterou cítí. Panenka oloupala pomeranč, stříkla do prostoru eukalyptovou vůni,... Děti hádaly, co cítí a snažily si uvědomit, jak se atmosféra v místnosti vůní změnila. Vzpomínali jsme společně na vůni vánoc, vůni čerstvých jahod, vůni čerstvě upečeného koláče,....Potom děti postupně hádaly se zavázanýma očima další vůně. Byly to vůně sušených bylinek - meduňka, máta, šípek, levandule, růže, ale také ovoce - jablíčko, pomeranč, dále pak kakao i koření - hřebíček a skořice. Panenka Poly ukázala dětem bylinkový sáček s nasušenou levandulí a nechala jim přivonět. Děti se dozvěděly, že vůně také ovlivňují naši náladu a proto nám voní např. čerstvý jarní vzduch, lidé používají parfémy a vůně do místností. Zjistily, že se nám díky stejným vůním vybaví zážitky z našeho dětství, významných životních událostí i jak to vonělo u babičky. Nakonec si ještě Poly s dětmi chvíli vyprávěla a ony si u toho uvědomily, co poznávaly, jaký smysl použily, co se dozvěděly a co je překvapilo. Získaly tak základní povědomí o bylinkách, uvědomily si, že vůně se šíří vzduchem, poznaly některé bylinky a koření dle jejich vůně - samostatně nebo s nápovědou.

ČICHOVÉ HRY S PANENKOU POLY

/album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-084314-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-084408-jpg1/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-084622-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-084720-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-084905-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-085003-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-085015-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-085051-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-085142-jpg/ /album/cichove-hry-s-panenkou-poly/a20170224-085247-jpg/

ZPÍVAJÍCÍ VÍTR

Pokračujeme v projektu, tentokrát jsme se zaměřili na "Zpívající vítr". Po motivačním rozhovoru přišla názorně - demonstrační ukázka, předvádění her na rozličné předměty. Panenka Poly se opět přivítala s dětmi a hned se jich začala zvědavě ptát "už jste, děti, někdy slyšely meluzínu? Myslíte si, že vítr umí zpívat?Zkusíme také zafoukat jako meluzína. Moc nám to ještě nejde.Ale vítr měl pomocníka - komín!". Zapískali jsme na flétnu a děti slyšely, že s flétnou to jde mnohem lépe. Vzali jsme tedy harmoniku a foukli do ní. Děti si uvědomily, že jsou různé hudební nástroje, které potřebují "vítr", aby hrály.Zkoušeli jsme také netradiční nástroje - brčka a také plastové barevné trubky, do kterých se dá foukat jako meluzína, dá se s nimi bouchat o zem a při bubnování na ně tvoří různé tóny.Na závěr jsme si s dětmi zhodnotili, že víme, co je meluzína, uvědomujeme si působení větru na jednotlivé předměty a dokážeme rozezvučit různé dechové hudební nástroje. Panenka Poly přijde zase příště na naše další dobrodružství.

ZPÍVAJÍCÍ VÍTR

/album/zpivajici-vitr/a20170127-090754-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-090800-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-090813-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-090851-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-090858-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-091203-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-091212-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-091438-jpg/ /album/zpivajici-vitr/a20170127-091450-jpg/

ZVUKOVÉ PEXESO

Pokračujeme na našem průzkumném projektu. Nyní jsme se zaměřili na "zvukové pexeso". Děti dostaly barevné dřevěné kostičky, které jsou naplněny různým materiálem a proto vydávají různé zvuky. Vždy dvě kostičky mají při zatřepání stejný zvuk. Děti nejprve hádaly, co skrývají kostičky uvnitř ( byl to např. písek, korálky, kamínky, zrnka, fazolky atd...). Dále se děti pokoušely poznat, které zvuky jsou stejné a které jiné. Kontrolou jim byly barvy na kostičkách - např. dvě červené měly stejný zvuk. Děti si tak zopakovaly i názvy barev a barevné rozlišení. Na závěr jsme si s nimi zahráli zvukové pexeso. Bylo to moc zajímavé a děti byly nadšené.

ZVUKOVÉ PEXESO

/album/zvokove-pexeso/img-4499-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4500-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4501-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4502-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4503-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4504-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4505-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4506-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4507-jpg/ /album/zvokove-pexeso/img-4508-jpg/

"CO JE CO"

V jedné staré zahradě žila ve svém pařezovém domečku malá holčička, která se jmenovala Poluška. Holčička ani chvíli neposeděla, trávila celé hodiny na zahradě, v blízkém lesíku nebo u potůčku na svých objevitelských výpravách. Všechno co viděla a našla hned brala do svých malých ručiček, aby mohla ještě lépe vše prozkoumat a vyzkoušet. Děti se ve školce s holčičkou seznámily. Poluška jim přečetla pohádku "O červené Karkulce" a společeně jsme určovali, o jakém materiálu se v pohádce píše - co je přírodní a co je člověkem vyrobená věc. Ukazovali jsme si předměty, které se liší tvarem, velikostí, materiálem. Děti si předměty osahaly a zkusily určit materiál. Potom se s Poluškou rozloučily a už teď se moc těší, co si pro ně zase příště připraví.

"CO JE CO"

/album/co-je-co/img-4396-jpg/ /album/co-je-co/img-4397-jpg/ /album/co-je-co/img-4398-jpg/ /album/co-je-co/img-4399-jpg/ /album/co-je-co/img-4402-jpg/ /album/co-je-co/img-4403-jpg/ /album/co-je-co/img-4404-jpg/ /album/co-je-co/img-4405-jpg/ /album/co-je-co/img-4400-jpg/ /album/co-je-co/img-4406-jpg/